«Αν το YouTube ήταν χώρα, τότε θα κατατασσόταν τρίτο σε πληθυσμό στον κόσμο, μετά την Κίνα και την Ινδία», έγραφαν στα μέσα Μαρτίου στο μπλογκ της πλατφόρμας οι υπεύθυνοί της, κάνοντας γνωστό ότι οι μηνιαίοι επισκέπτες έφτασαν για πρώτη φορά το ένα δισεκατομμύριο. Αν και η είδηση έκανε τον γύρο του Διαδικτύου, πριν από δέκα ημέρες το YouTube της Google κατάφερε να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερη αίσθηση, αφού ανακοίνωσε τα πρώτα συνδρομητικά κανάλια στην πλατφόρμα. Ετσι, εκτός από τα δωρεάν βίντεο, πολλοί από τους επισκέπτες θα μπορούν για πρώτη φορά να χρησιμοποιήσουν το YouTube και σαν «ιντερνετικό βιντεοκλάμπ», για να παρακολουθούν πρωτότυπο περιεχόμενο, καταβάλλοντας από 0,99 έως 3,99 δολάρια τον μήνα.
Αυτή τη στιγμή, τα «εγκαίνια» αφορούν 53 κανάλια –ανάμεσά τους, τα National Geographic Kids, Comedy TV και Bigstar Movies– που διατίθενται σε μόλις 10 κράτη και από τα οποία μάλλον λείπει κάποιο «ηχηρό» όνομα. Ωστόσο, το YouTube αναφέρει πως το λανσάρισμα των συνδρομών αποτελεί προς το παρόν ένα πείραμα και υπόσχεται ότι σύντομα θα ανακοινώσει νέες συνεργασίες και την επέκταση σε περισσότερες χώρες. Το σημαντικότερο όμως είναι το πώς θα εξελιχθεί το πείραμα αφού, αν πετύχει, πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν πως θα συμβάλει καταλυτικά στο να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο βλέπουν ταινίες και σειρές εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
«Το YouTube θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει ο μεγαλύτερος παγκοσμίως πάροχος τηλεοπτικού και κινηματογραφικού περιεχομένου μέσω web», αναφέρει χαρακτηριστικά η βρετανική ιστοσελίδα τεχνολογίας TechRadar. Πλέον, δεν μοιάζει μακρινή η εποχή όπου θα μπαίνει κανείς στην πλατφόρμα, προσθέτει το σάιτ, και με κάποια χρέωση θα παρακολουθεί φιλμ, αθλητικές αναμεταδόσεις σε πραγματικό χρόνο ή σειρές, ανατρέχοντας για τις τελευταίες στα αρχεία αμέτρητων τηλεοπτικών σταθμών, που θα φιλοξενούνται στην πλατφόρμα.
Σήμερα, πάντως, ο μόνος τρόπος χρέωσης που υπάρχει για τα 53 κανάλια είναι η μηνιαία ή η ετήσια συνδρομή. Παράλληλα, όλα τα κανάλια δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να τα χρησιμοποιήσουν δοκιμαστικά για δύο εβδομάδες, χωρίς κανένα αντίτιμο. Στη συνέχεια, θα πρέπει να εγγραφούν, κάτι που σε πρώτη φάση μπορεί να γίνει μόνο μέσω υπολογιστή. Από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα, θα έχουν πρόσβαση στο κανάλι που έχουν επιλέξει και από το smartphone ή το tablet PC τους.
Με τη συγκεκριμένη κίνηση, η Google θέλει να βάλει τη σφραγίδα της στη «νέα τηλεοπτική εποχή», στην οποία το Διαδίκτυο θα είναι βασικός πυλώνας. Στην πραγματικότητα, όμως, η πετυχημένη κατάληξη του «πειράματος» θα επιταχύνει σε σημαντικό βαθμό την αλλαγή στις τηλεοπτικές συνήθειες η οποία έχει ήδη ξεκινήσει διεθνώς, καθώς ολοένα περισσότεροι χρήστες στρέφονται στο Ιντερνετ και σε επί πληρωμή πλατφόρμες για να βλέπουν ταινίες ή σειρές. Απόδειξη, η δημοφιλία που έχουν στο εξωτερικό το Netflix ή το Amazon Instant Video, αλλά και το ότι και στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη «ιντερνετικά βιντεοκλάμπ», μέσα από υπηρεσίες όπως ο OTE TV, το Hol Video Club, το Pameodeon.gr ή το On Cinema.
Οπως και οι δημοφιλέστερες υπηρεσίες, έτσι και το YouTube υποστηρίζεται σχεδόν από οποιαδήποτε συσκευή συνδέεται στο Ιντερνετ. Ετσι, ένας τηλεθεατής θα μπορεί να ξεκινά να βλέπει μια ταινία στην TV του και να συνεχίζει να την παρακολουθεί από το smartphone του, ανεξάρτητα από το αν «τρέχουν» ή όχι το ίδιο λειτουργικό. Μια ευκολία που αποτελεί ήδη μέρος της καθημερινότητας των χρηστών του, μαζί με άλλα χαρακτηριστικά, όπως τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης που ενσωματώνει.
Εως τώρα, η απήχηση της πλατφόρμας «μεταφραζόταν» σε κέρδη αποκλειστικά από τις διαφημίσεις, το μεγαλύτερο ποσοστό των οποίων καταλήγει στους ιδιοκτήτες των καναλιών – περισσότερα από 1 εκατομμύριο κανάλια έχουν έσοδα από την παρουσία τους στο YouTube. Παρόλο που οι συνδρομές αποτελούσαν εδώ και χρόνια αίτημα πολλών δημιουργών, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η αλήθεια είναι ότι και η υπηρεσία θα βγει κερδισμένη, καθώς θα παρακρατεί ένα ποσοστό. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Guardian, το YouTube αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ευκαιρίες για την Google ώστε να δημιουργήσει νέες πηγές εσόδων, πέρα από τις online καταχωρίσεις.
Οι ανταγωνιστές
Νωρίτερα από το YouTube, και άλλες πλατφόρμες προβολής και ανταλλαγής βίντεο λανσάρισαν υπηρεσίες για τη διάθεση περιεχομένου με αντίτιμο. Ετσι, από τον περασμένο Φεβρουάριο το γαλλικό DailyMotion, το οποίο είναι δεύτερο σε δημοφιλία μετά το YouTube με 112 εκατ. μηνιαίους επισκέπτες, ανακοίνωσε το OpenVoD, μέσα από το οποίο οι συνεργάτες του μπορούν να διαθέσουν υλικό με χρέωση σε 34 κράτη στον κόσμο. Αρχικά το OpenVoD είχε δοκιμασθεί με επιτυχία στη Γαλλία από τα τέλη του 2012, με συμμετέχοντες όπως ο τηλεοπτικός σταθμός France Télévisions. Το DailyMotion προσφέρει μάλιστα μεγαλύτερη γκάμα επιλογών στους συνεργάτες του, οι οποίοι μπορούν να διαλέξουν την κοστολόγηση, τους όρους «ενοικίασης» και τον τρόπο πληρωμής.
Τον περασμένο Μάρτιο, την ίδια δυνατότητα εγκαινίασε και το Vimeo για τα μέλη του Vimeo Pro. Ονομάζοντας την υπηρεσία Vimeo On Demand, η πλατφόρμα επιτρέπει στους παραγωγούς να διανείμουν τις ταινίες τους οπουδήποτε στον κόσμο. Το Vimeo δίνει την ευχέρεια στους δημιουργούς να καθορίσουν αν το φιλμ θα νοικιάζεται ή θα πωλείται, την τιμή και στις δύο περιπτώσεις, αλλά και τις χώρες στις οποίες αυτό θα είναι διαθέσιμο. Η πλατφόρμα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις ανεξάρτητες κινηματογραφικές παραγωγές, οι οποίες μέσα από το Vimeo On Demand εισπράττουν το 90% του ποσού, με το Vimeo να παρακρατεί το υπόλοιπο 10% ως προμήθεια.
Πριν από το Vimeo On Demand, το Vimeo είχε λανσάρει το «Tip Jar», μια λειτουργία που έδινε την ευκαιρία στους χρήστες να επιβραβεύουν τις ταινίες που φιλοξενούνται στην πλατφόρμα, προσφέροντας το ποσό που εκείνοι επιθυμούσαν στους δημιουργούς τους. Η καταβολή χρημάτων ωστόσο ήταν προαιρετική, σε αντίθεση με το Vimeo On Demand. Πηγή: kathimerini.gr
Αυτή τη στιγμή, τα «εγκαίνια» αφορούν 53 κανάλια –ανάμεσά τους, τα National Geographic Kids, Comedy TV και Bigstar Movies– που διατίθενται σε μόλις 10 κράτη και από τα οποία μάλλον λείπει κάποιο «ηχηρό» όνομα. Ωστόσο, το YouTube αναφέρει πως το λανσάρισμα των συνδρομών αποτελεί προς το παρόν ένα πείραμα και υπόσχεται ότι σύντομα θα ανακοινώσει νέες συνεργασίες και την επέκταση σε περισσότερες χώρες. Το σημαντικότερο όμως είναι το πώς θα εξελιχθεί το πείραμα αφού, αν πετύχει, πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν πως θα συμβάλει καταλυτικά στο να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο βλέπουν ταινίες και σειρές εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
«Το YouTube θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει ο μεγαλύτερος παγκοσμίως πάροχος τηλεοπτικού και κινηματογραφικού περιεχομένου μέσω web», αναφέρει χαρακτηριστικά η βρετανική ιστοσελίδα τεχνολογίας TechRadar. Πλέον, δεν μοιάζει μακρινή η εποχή όπου θα μπαίνει κανείς στην πλατφόρμα, προσθέτει το σάιτ, και με κάποια χρέωση θα παρακολουθεί φιλμ, αθλητικές αναμεταδόσεις σε πραγματικό χρόνο ή σειρές, ανατρέχοντας για τις τελευταίες στα αρχεία αμέτρητων τηλεοπτικών σταθμών, που θα φιλοξενούνται στην πλατφόρμα.
Σήμερα, πάντως, ο μόνος τρόπος χρέωσης που υπάρχει για τα 53 κανάλια είναι η μηνιαία ή η ετήσια συνδρομή. Παράλληλα, όλα τα κανάλια δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να τα χρησιμοποιήσουν δοκιμαστικά για δύο εβδομάδες, χωρίς κανένα αντίτιμο. Στη συνέχεια, θα πρέπει να εγγραφούν, κάτι που σε πρώτη φάση μπορεί να γίνει μόνο μέσω υπολογιστή. Από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα, θα έχουν πρόσβαση στο κανάλι που έχουν επιλέξει και από το smartphone ή το tablet PC τους.
Με τη συγκεκριμένη κίνηση, η Google θέλει να βάλει τη σφραγίδα της στη «νέα τηλεοπτική εποχή», στην οποία το Διαδίκτυο θα είναι βασικός πυλώνας. Στην πραγματικότητα, όμως, η πετυχημένη κατάληξη του «πειράματος» θα επιταχύνει σε σημαντικό βαθμό την αλλαγή στις τηλεοπτικές συνήθειες η οποία έχει ήδη ξεκινήσει διεθνώς, καθώς ολοένα περισσότεροι χρήστες στρέφονται στο Ιντερνετ και σε επί πληρωμή πλατφόρμες για να βλέπουν ταινίες ή σειρές. Απόδειξη, η δημοφιλία που έχουν στο εξωτερικό το Netflix ή το Amazon Instant Video, αλλά και το ότι και στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη «ιντερνετικά βιντεοκλάμπ», μέσα από υπηρεσίες όπως ο OTE TV, το Hol Video Club, το Pameodeon.gr ή το On Cinema.
Οπως και οι δημοφιλέστερες υπηρεσίες, έτσι και το YouTube υποστηρίζεται σχεδόν από οποιαδήποτε συσκευή συνδέεται στο Ιντερνετ. Ετσι, ένας τηλεθεατής θα μπορεί να ξεκινά να βλέπει μια ταινία στην TV του και να συνεχίζει να την παρακολουθεί από το smartphone του, ανεξάρτητα από το αν «τρέχουν» ή όχι το ίδιο λειτουργικό. Μια ευκολία που αποτελεί ήδη μέρος της καθημερινότητας των χρηστών του, μαζί με άλλα χαρακτηριστικά, όπως τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης που ενσωματώνει.
Εως τώρα, η απήχηση της πλατφόρμας «μεταφραζόταν» σε κέρδη αποκλειστικά από τις διαφημίσεις, το μεγαλύτερο ποσοστό των οποίων καταλήγει στους ιδιοκτήτες των καναλιών – περισσότερα από 1 εκατομμύριο κανάλια έχουν έσοδα από την παρουσία τους στο YouTube. Παρόλο που οι συνδρομές αποτελούσαν εδώ και χρόνια αίτημα πολλών δημιουργών, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η αλήθεια είναι ότι και η υπηρεσία θα βγει κερδισμένη, καθώς θα παρακρατεί ένα ποσοστό. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Guardian, το YouTube αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ευκαιρίες για την Google ώστε να δημιουργήσει νέες πηγές εσόδων, πέρα από τις online καταχωρίσεις.
Οι ανταγωνιστές
Νωρίτερα από το YouTube, και άλλες πλατφόρμες προβολής και ανταλλαγής βίντεο λανσάρισαν υπηρεσίες για τη διάθεση περιεχομένου με αντίτιμο. Ετσι, από τον περασμένο Φεβρουάριο το γαλλικό DailyMotion, το οποίο είναι δεύτερο σε δημοφιλία μετά το YouTube με 112 εκατ. μηνιαίους επισκέπτες, ανακοίνωσε το OpenVoD, μέσα από το οποίο οι συνεργάτες του μπορούν να διαθέσουν υλικό με χρέωση σε 34 κράτη στον κόσμο. Αρχικά το OpenVoD είχε δοκιμασθεί με επιτυχία στη Γαλλία από τα τέλη του 2012, με συμμετέχοντες όπως ο τηλεοπτικός σταθμός France Télévisions. Το DailyMotion προσφέρει μάλιστα μεγαλύτερη γκάμα επιλογών στους συνεργάτες του, οι οποίοι μπορούν να διαλέξουν την κοστολόγηση, τους όρους «ενοικίασης» και τον τρόπο πληρωμής.
Τον περασμένο Μάρτιο, την ίδια δυνατότητα εγκαινίασε και το Vimeo για τα μέλη του Vimeo Pro. Ονομάζοντας την υπηρεσία Vimeo On Demand, η πλατφόρμα επιτρέπει στους παραγωγούς να διανείμουν τις ταινίες τους οπουδήποτε στον κόσμο. Το Vimeo δίνει την ευχέρεια στους δημιουργούς να καθορίσουν αν το φιλμ θα νοικιάζεται ή θα πωλείται, την τιμή και στις δύο περιπτώσεις, αλλά και τις χώρες στις οποίες αυτό θα είναι διαθέσιμο. Η πλατφόρμα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις ανεξάρτητες κινηματογραφικές παραγωγές, οι οποίες μέσα από το Vimeo On Demand εισπράττουν το 90% του ποσού, με το Vimeo να παρακρατεί το υπόλοιπο 10% ως προμήθεια.
Πριν από το Vimeo On Demand, το Vimeo είχε λανσάρει το «Tip Jar», μια λειτουργία που έδινε την ευκαιρία στους χρήστες να επιβραβεύουν τις ταινίες που φιλοξενούνται στην πλατφόρμα, προσφέροντας το ποσό που εκείνοι επιθυμούσαν στους δημιουργούς τους. Η καταβολή χρημάτων ωστόσο ήταν προαιρετική, σε αντίθεση με το Vimeo On Demand. Πηγή: kathimerini.gr