Το ζήτημα της αναμόρφωσης του Κέντρου της Αθήνας βρέθηκε στο επίκεντρο σύσκεψης εργασίας που διοργάνωσαν ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης και ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε παρουσία του περιφερειάρχη Αττικής, Γιάννη Σγουρού, με συμμετοχή των συναρμόδιων Υπουργείων, και είχε θέμα “Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης (ΣΟΑΠ) για το ευρύτερο κέντρο του Δήμου της Αθήνας”.
Αναλυτικότερα, συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Σωκράτης Αλεξιάδης, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών, Γιάννης Ιωαννίδης, η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Τουρισμού, Γιάννης Πυργιώτης, η Πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας, Βιβή Μπάτσου, η Αντιπρόεδρος του ΟΡΣΑ, Δάφνη Μπαρμπαγιαννέρη, εκπρόσωποι των αρμόδιων φορέων παρουσία των υπηρεσιών του ΟΡΣΑ και των Μελετητών.
Όπως αναφέρει το ΥΠΕΚΑ “ο Δήμος Αθηναίων και ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας αξιοποιούν το πολεοδομικό εργαλείο των Σχεδίων Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, όπως προβλέπεται από τον Ν2742/1999. Το κέντρο της πόλης χρειάζεται σήμερα μία ολοκληρωμένη προσέγγιση, που θα εξασφαλίζει τις απαραίτητες συνέργειες και συντονισμό μεταξύ των φορέων που δραστηριοποιούνται στην πόλη. Στην κατεύθυνση αυτή, το ΣΟΑΠ αποτελεί το θεσμικό εργαλείο εκείνο που μπορεί να εξασφαλίσει το συντονισμό αυτό.
Ο Υπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης, σχετικά με το θέμα τόνισε: «Ξεκινούμε μια σημαντική μεταρρύθμιση για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση της κρίσης του κέντρου της Αθήνας. Να κερδίσουμε τη μάχη και να αλλάξει η πρωτεύουσας της χώρας. Για πρώτη φορά, αξιοποιούμε και εφαρμόζουμε το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει εδώ και 15 χρόνια, αλλά ποτέ δεν τολμήσαμε ως κοινωνία να αντιμετωπίσουμε ενιαία και ταυτόχρονα τόσο τη συνοχή του χώρου, όσο κυρίως την κοινωνική συνοχή.
Πολεοδομικά, κοινωνικά, αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά, συγκοινωνιακά, αρχιτεκτονικά, επιχειρηματικά προβλήματα σε συνδυασμό με την καθημερινή διαβίωση των πολιτών, αποτελούν τη μεγάλη πρόκληση στην οποία απαντάμε θετικά. Με ρεαλισμό, αλλά και με όραμα. Με ανοικτή-δημόσια διαβούλευση, αυστηρό χρονοδιάγραμμα και αντίστοιχη χρηματοδότηση».
Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης δήλωσε: «Είναι περίπου ένας χρόνος που ξεκινήσαμε και δουλεύουμε γι αυτή τη μεγάλη παρέμβαση. Το ΣΟΑΠ αποτελεί ένα στρατηγικό σχέδιο και εργαλείο για έργα μεγάλα και μακράς πνοής. Δεν αρκούν πια απλές αποσπασματικές δράσεις, πολύ περισσότερο όταν βρισκόμαστε σε αυτή την κρίση που όλοι βιώνουμε. Κι όλη αυτή τη δουλειά πρέπει να την βάλουμε σε ένα πλαίσιο φιλικό προς το περιβάλλον, με αναπτυξιακό χαρακτήρα, που θα εμπεδώνει την κοινωνική συνοχή.
Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που μπορεί να εκδοθεί η ΚΥΑ που θα δρομολογήσει τα πράγματα. Το κρίσιμο όμως είναι η συνεργασία όλων των φορέων, των Υπουργείων, ώστε να εξασφαλιστεί η ολοκλήρωση του σχεδίου, για να ενταχθούν σε μία κοίτη που θα σχεδιάσει το μέλλον της πόλης και του λεκανοπεδίου. Κι αυτό γιατί το όραμα για την Αθήνα, είναι το όραμα για τη χώρα. Κι όλοι μαζί μόνο, μπορούμε να το καταφέρουμε».
Ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιάννης Σγουρός, υπογράμμισε: «Στηρίζουμε και συμμετέχουμε στο Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης για το κέντρο της Αθήνας. Όπως τονίσαμε στην πρόσφατη συνάντηση με τον Επίτροπο Χαν στη νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 θα χρηματοδοτούνται δράσεις που θα εντάσσονται σε στρατηγικό σχεδιασμό, όπως εν προκειμένω είναι το ΣΟΑΠ για το κέντρο της Αθήνας.
Η Αθήνα βιώνει έντονα προβλήματα, πολεοδομικά, κοινωνικά, αναπτυξιακά, περιβαλλοντικά.
Με την ολοκλήρωση και εφαρμογή του ΣΟΑΠ ξεπερνάμε την αναντιστοιχία της κεντρικής διοίκησης με την κοινωνία και τις ανάγκες που υπάρχουν, εδώ και πολλά χρόνια, αλλά σήμερα είναι ιδιαίτερα έντονες.
Η βελτίωση της κατάστασης στο κέντρο της Αθήνας έχει ευρύτερη σημασία για τη χώρα, αφού εδώ δραστηριοποιείται το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της».
—Τι είναι το ΣΟΑΠ
Το «Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης» βασίζεται στην ανάλογης φιλοσοφίας κοινοτική πρωτοβουλία “urban” που κλήθηκε πιλοτικά να αντιμετωπίσει προβλήματα «αστικών κρίσεων» (urban crises) την δεκαετία του 1990, εντάσσοντάς τα πλέον στις χωρικές πολιτικές.
Η εφαρμογή του Προγράμματος σε ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και σε Ελληνικές αντίστοιχα, ανέδειξε τη αναγκαιότητα σύνδεσης της κοινωνικής συνοχής με την αντίστοιχη χωρική, καθώς και την σημασία δημιουργίας ενισχυμένου ενδοδιοικητικού συντονισμού των πολιτικών, σε οριζόντιο και κάθετο επίπεδο, ώστε να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα αστικών περιοχών σε κρίση.
Για την επίτευξη του στόχου αναδείχτηκε επίσης ως κυρίαρχος, ο ρόλος της ευρείας συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών.
Το ΣΟΑΠ προσεγγίζει ολοκληρωμένα την ανάπτυξη της πόλης και περιλαμβάνει, πέραν των πολεοδομικών παρεμβάσεων, δράσεις οικονομικού, κοινωνικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Υλοποιείται για πρώτη φορά και οι παρεμβάσεις θα χρηματοδοτηθούν από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους και θα έχουν ορίζοντα υλοποίησης μέχρι το 2020.
Στόχος της σύσκεψης ήταν ο ενδοδιοικητικός συντονισμός ώστε ο κάθε φορέας να μπορέσει να συμβάλλει στην οριστικοποίηση του Προγράμματος και την διαμόρφωση του σχεδίου ΚΥΑ που θα το θεσμοθετήσει μέχρι τέλος Μαρτίου 2014.
Ο Δήμος Αθηναίων και ο ΟΡΣΑ προχωρούν άμεσα την ευρεία διαβούλευση του Προγράμματος με τους εμπλεκόμενους φορείς και την κοινωνία των πολιτών.
Η χρηματοδότηση του προγράμματος γίνεται από το Δήμο Αθηναίων και είναι υπεύθυνος για την παρακολούθηση και αξιολόγηση της εφαρμογής του ΣΟΑΠ.
—Στρατηγικοί στόχοι, κεντρικοί άξονες και προτεινόμενες ενέργειες παρέμβασης στο Κέντρο της Αθήνας:
Οι στρατηγικοί στόχοι για το κέντρο της Αθήνας όπως διαμορφώθηκαν από τη διασταύρωση των προβλημάτων, των δυνατοτήτων και των βασικών αρχών του προγράμματος είναι:
1. Στήριξη της οικονομικής βάσης
2. Ανάκτηση της κοινωνικής και πολιτισμικής συνοχής- Επανακατοίκηση
3. Αποκατάσταση συνθηκών ασφάλειας και νομιμότητας
4. Ανάκτηση και αναβάθμιση του δημόσιου χώρου
5. Βελτίωση περιβαλλοντικών συνθηκών και πολεοδομικής λειτουργίας
6. Ενίσχυση της ταυτότητας και της εικόνας της πόλης
7. Βελτίωση μηχανισμών διακυβέρνησης, σχεδιασμού και συμμετοχής
Οι στόχοι του προγράμματος προβλέπεται να υλοποιηθούν μέσω των δράσεων, οι οποίες
ομαδοποιούνται σε 18 άξονες. Ο κάθε άξονας συμπυκνώνει έτσι μια ομάδα ενεργειών. Οι
γενικοί στόχοι όμως επιτυγχάνονται με περισσότερες από μία ενέργειες και μάλιστα τις
περισσότερες φορές από περισσότερους του ενός άξονα. Αντίστοιχα, πρέπει να σημειωθεί
ότι ορισμένες ενέργειες ανήκουν ή εξυπηρετούν περισσότερους του ενός άξονες.
Επιπροσθέτως υπάρχει οργανική αλληλεξάρτηση των στόχων, αξόνων και ενεργειών του
προγράμματος με τα ευρύτερα κρίσιμα θέματα, όπως αυτά που προανέφερα.
Οι προτεινόμενοι άξονες είναι οι εξής:
1. Ενίσχυση επιχειρηματικότητας
2. Ενίσχυση δραστηριοτήτων κέντρου
3. Ενίσχυση πολιτιστικής δημιουργίας
4. Αναθέρμανση αγοράς ακινήτων
5. Ασφαλής διαβίωση
6. Θέματα μεταναστών
7. Κοινωνικές υπηρεσίες
8. Επιστροφή κατοίκων
9. Αστικό τοπίο–τοπόσημα
10. Ελεύθεροι χώροι
11. Ταυτότητα και branding
12. Καθημερινή διαχείριση
13. Κτηριακό απόθεμα
14. Πολεοδομικές δράσεις
15. Βιώσιμη κινητικότητα
16. Περιβάλλον
17. Σχεδιασμός
18. Ψηφιακή πόλη
Προτεινόμενες ενέργειες:
1. Αντιμετώπιση της παραβατικότητας
2. Δράσεις για την αντιμετώπιση προβλημάτων που συνδέονται με τους οίκους ανοχής
Μεσογείων 119, 101 92, Αθήνα, | press@prv.ypeka.gr | www.ypeka.gr | @ypeka
3. Δράσεις για την αντιμετώπιση προβλημάτων που συνδέονται με τα Καταστήματα
Υγειονομικού Ενδιαφέροντος
4. Δράσεις για την αντιμετώπιση της υψηλής συγκέντρωσης παράνομων μεταναστών
στο κέντρο της Αθήνας
5. Προώθηση παρεμβάσεων στους θύλακες υψηλής προβληματικότητας
6. Μέτρα και ενέργειες για καλύτερη πληροφόρηση στην πόλη
7. Ενίσχυση Επιχειρηματικότητας
8. Φόρουμ Ιδεών Νέων Επιχειρηματιών και Επαφή τους με Χρηματοδότες
9. Εκδηλώσεις Προώθησης Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας Νέων
10. Καθορισμός ειδικών ενισχύσεων προς τις ιδιωτικές επιχειρήσεις-Αναμόρφωση
Αναπτυξιακού Νόμου
11. Ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης και της αξίας της ως τουριστικού
προορισμού/ Συνέχιση προγράμματος ΕΑΧΑ
12. Δράσεις branding (κέντρου ή τμημάτων)/ city marketing και Προστασία/ ενίσχυση
αστικών ταυτοτήτων (περιοχές με ταυτότητα)
13. Ψηφιακή Αθήνα
14. Θερμοκοιτίδες Επιχειρήσεων Καλλιτεχνικού Προσανατολισμού και Co-labs(ΘΕΚΠΡΟ)
15. Σύστημα εντοπισμού, καταγραφής και παρακολούθησης δυναμικών θυλάκων
επιχειρηματικότητας
16. Παρεμβάσεις ενίσχυσης αστικών clusters
17. Εκπαίδευση και κατάρτιση σε επιλεγμένους τομείς [για επαγγελματική ένταξη]
18. Ειδικές δράσεις για την τρίτη ηλικία
19. Δράσεις σχετικές με το σχεδιασμό του χρόνου στην πόλη
20. Ενίσχυση και αύξηση δράσεων τέχνης στο δημόσιο χώρο
21. Ειδικές δράσεις διευκόλυνσης της καθημερινότητας σε ευάλωτες ομάδες παλαιών
κατοίκων
22. Ειδικές δράσεις διευκόλυνσης της καθημερινότητας σε ευάλωτες ομάδες παλαιών
κατοίκων
23. Στήριξη πρωτοβουλιών «κοινωνικής οικονομίας»
24. Ενίσχυση των υποδομών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
25. Προώθηση δράσεων αθλητισμού
26. Δράσεις σχετικές με το σχεδιασμό του ήχου στην πόλη
27. Αναζωογόνηση των υπαίθριων χώρων
28. Οριζόντια μέτρα στήριξης αγοράς ακινήτων στο κέντρο
29. Αξιοποίηση ακινήτων του δημόσιου τομέα στο κέντρο της πόλης
30. Δράσεις για τα εγκαταλελειμμένα κτήρια
31. Παρέμβαση στο κτιριακό απόθεμα–Απόσυρση
32. Δράσεις για την αντιμετώπιση προβλημάτων του θεσμικού πλαισίου για τα
διατηρητέα κτήρια και τις χρήσεις διατηρητέων κτηρίων
33. Έργα υπέρ ΑΜΕΑ
34. Πιλοτικό σύστημα επανάχρησης ύδατος σε δημοτικά κτήρια
35. Δράσεις για τον εκσυχρονισμό του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και την ενεργειακή
αποδοτικότητα
36. Αντικατάσταση των κάδων απορριμμάτων με κινητούς / βυθιζόμενους
37. Δημιουργία πρότυπης έξυπνης και οικολογικής περιοχής στο κέντρο με συνέργεια
πολλών αρμοδίων φορέων υπό τον σχεδιασμό και συντονισμό του Δήμου
Μεσογείων 119, 101 92, Αθήνα, | press@prv.ypeka.gr | www.ypeka.gr | @ypeka
38. Ανάπτυξη προχωρημένων επικοινωνιών σε επιλεγμένους χωρικούς τομείς της πόλης
σε συνεργασία με παρόχους
39. Αστικοί κήποι πράσινες ταράτσες (Αύξηση πρασίνου στα κτίρια)
40. Αντιστροφή τάσης απομάκρυνσης επιτελικών δημόσιων φορέων από το κέντρο της
Αθήνας
41. Αισθητική–λειτουργική αναβάθμιση της πόλης σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα
42. Αντιμετώπιση οπτικής ρύπανσης
43. Αποκατάσταση προσβασιμότητας στους κοινόχρηστους χώρους
44. Αναμόρφωση πεζοδρομίων του Κέντρου
45. Αντιμετώπιση υψηλών πυκνοτήτων, εξασφάλιση κοινόχρηστων χώρων κλπ.
46. Αναβάθμιση επιλεγμένων πλατειών και κοινόχρηστων χώρων
47. Νέες πεζοδρομήσεις
48. Οικονομικά εργαλεία για προώθηση πολεοδομικού σχεδιασμού
49. Ενίσχυση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
50. Δίκτυο ποδηλατοδρόμων στο κέντρο της πόλης
51. Αναθεώρηση ΓΠΣ Αθήνας
52. Πιλοτικές διερευνήσεις έξυπνων συστημάτων μετακίνησης στην πόλη
53. Δράσεις σχετικά με την παραγωγή και διακίνηση τροφίμων στην πόλη
54. Παροχή θεσμικής δυνατότητας κανονιστικών ρυθμίσεων από τα ΣΟΑΠ
55. Διαμόρφωση Πολιτικής Στάθμευσης
56. Δράσεις για την αντιμετώπιση προβλημάτων που συνδέονται με θέατρα και χώρους
πολιτισμού
57. Προώθηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας
58. Διαγωνισμός Επιχειρηματικών Ιδεών
59. Ειδικά μέτρα στήριξης του τουρισμού στο κέντρο Αθήνας – στοχευμένες δράσεις
60. Ειδικά μέτρα στήριξης του τουρισμού στο κέντρο Αθήνας – δράσεις σε ειδικές και
εναλλακτικές (θεματικές) μορφές τουρισμού
61. Προσδιορισμός περιοχών με πολλαπλά προβλήματα
62. Επιμόρφωση μεταναστών για διευκόλυνση κοινωνικής ένταξης (γλώσσα κλπ.) και
για μείωση του ψηφιακού χάσματος
63. Ενίσχυση προγράμματος ανακύκλωσης απορριμμάτων
64. Ειδικά μέτρα στήριξης του εμπορίου στο κέντρο Αθήνας
Δείτε την παρουσίαση:
Πηγή: econews.gr
θα ‘ρθει μια μέρα
-
Καταφέρνει να ρίχνει φως στα σκοτάδια μου. Θα `ρθεί μια μέρα που θ’ αφήσω
αυτό το φόβο πίσω μου Θα γίνει δέντρο και θα παίζουν από κάτω τα παιδιά Θα
είναι ...