Πρωταγωνιστές σε διαφημίσεις, οι χρήστες των υπηρεσιών της Google

Η Google θέτει, όπως αναμενόταν, σε εφαρμογή την δημοσιοποίηση των «εγκρίσεων» που δίνουν οι χρήστες άνω των 18 ετών σε προϊόντα και υπηρεσίες που διαφημίζονται επί πληρωμή από το δίκτυό της. Έτσι, στο εξής το ονοματεπώνυμο και η φωτογραφία σας από το Google+ θα εμφανίζονται δίπλα από στην διαφήμιση ενός προϊόντος που έχετε δηλώσει ότι το «εγκρίνετε». Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για τα οργανικά αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης, τα οποία μπορεί επίσης να έχετε «εγκρίνει». Μην βιαστείτε να πείτε ότι δεν έχετε παρτίδες με το Google+...

Πρόκειται για τις λεγόμενες «κοινόχρηστες εγκρίσεις» (shared endorsements) στις υπηρεσίες της Google. Ως τώρα, οι επισημάνσεις με το +1 στο Google+ κοινοποιούνται στους ανθρώπους που ανήκουν στους κύκλους κάθε μέλους του κοινωνικού δικτύου της Google και θεωρούνται το αντίστοιχο του Like στο Facebook.

Στο εξής, όποια ανατροφοδότηση δίνει ο χρήστης των υπηρεσιών της Google (π.χ. κριτική app στο Google Play) θα αξιοποιείται και από τις διαφημίσεις (στα αποτελέσματα αναζήτησης).

Αυτό σημαίνει πως όταν ο χρήστης κάνει οτιδήποτε από τα ακόλουθα (αν και κρίνουμε ότι παραμένει ασαφές, τι ακριβώς και σε ποιους θα είναι ορατό), η επιλογή του, το σχόλιό του, η κριτική του, αυτό που μοιράστηκε θεωρείται «κοινόχρηστη έγκριση» που μπορεί να χρησιμοποιείται σε διαφημίσεις της Google:

επισήμανση με +1,
σχολιασμό ή
όταν ακολουθείτε κάποιον (follow),
κριτικές στο Google Play,
view,
κοινές χρήσεις (share), κ.λπ.

Επιπλέον, η Google έχει θέσει σε εφαρμογή μια εξαιρετικά επιθετική πολιτική για να διευρύνει το δικό της κοινωνικό δίκτυο, το Google+ των 540 εκατομμυρίων μελών -μικρό, σε σχέση με το Facebook του 1 δισ. μελών. Για παράδειγμα, πρόσφατα ανακοίνωσε πως όσοι διατηρούν κανάλι στο YouTube αποκτούν αυτόματα σελίδα στο Google+ και ακόμα πως, όσοι θέλουν να συνεχίσουν να σχολιάζουν βίντεο στην υπηρεσία της θα πρέπει να αποκτήσουν προφίλ στο Google+.

H προβολή της κριτικής ή των επιλογών που έχουν κάνει άνθρωποι που βρίσκονται στον διαδικτυακό μας περίγυρο παρουσιάζεται ως εξαιρετικά χρήσιμη. Η «κοινωνική διαφήμιση» στο Ίντερνετ, η αδιόρατη διαφήμιση από τους φίλους θεωρείται εξαιρετικά αποτελεσματική, αφού ασυναίσθητα θεωρούμε ότι το διαφημιζόμενο προϊόν/υπηρεσία «προτείνεται» από κάποιο που μάλλον γνωρίζουμε (είναι «στους κύκλους μας»).

Έτσι, εκτιμάται ότι αυξάνεται η πιθανότητα να αποδώσουν οι διαφημίσεις στην Google που θα μετατραπούν σε εισροές στα ταμεία της (για τον αυξημένο ρυθμό κλικ από τα Google ads) και ίσως και στους διαφημιζόμενους.

Ο χαμένος από την επιλογή αυτή, θεωρείται ότι θα είναι όσοι εμφανίζονται μεν στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων της Google, δεν πληρώνουν όμως για να εμφανιστούν σε αυτήν, αφού οι πληρωμένη προβεβλημένη θέση προηγείται των οργανικών αποτελεσμάτων αναζήτησης. Οι «εγκρίσεις» των φίλων δεν εμφανίζονται μεταξύ των αποτελεσμάτων, ούτε προηγούνται μεταξύ των οργανικών αποτελεσμάτων, επειδή «ξέρουν οι φίλοι μας».

Τι συνέβη στο Facebook με τα ονοματεπώνυμα στις διαφημίσεις

Πάντως, αντίστοιχη πολιτική εκμετάλλευσης των προτιμήσεων των μελών του ακολουθεί και το Facebook, χωρίς μάλιστα να δίνει την δυνατότητα εξαίρεσης. Οι «διαφημιστικές ανακοινώσεις» στο Facebook προκάλεσαν αντιδράσεις τουλάχιστον στις Ηνωμένες Πολιτείες και η επιχείρηση φρόντισε γρήγορα να κάμψει τις αντιστάσεις πέντε μόλις μελών που στράφηκαν εναντίον του δικαστικά.

Στις διαφημιστικές ανακοινώσεις του Facebook οι χρήστες εμφανίζονται να ενημερώνουν τους φίλους τους ότι ένα προϊόν ή υπηρεσία τους αρέσει, με ονοματεπώνυμο και την φωτογραφία του προφίλ τους. Οι ενάγοντες κατήγγειλαν ότι δεν είχαν τον έλεγχο της χρήσης των στοιχείων τους, δεν πληρώνονταν για τις διαφημιστικές ανακοινώσεις στις οποίες εμφανίζονταν και δεν είχαν την δυνατότητα να εξαιρεθούν από αυτές. H υπόθεση έκλεισε με εξωδικαστικό συμβιβασμό που προέβλεπε ότι η επιχείρηση θα καταβάλλει 10 εκατομμύρια δολάρια για φιλανθρωπικούς σκοπούς.

Εκτός από τις διαφημιστικές ανακοινώσεις, αντιδράσεις έχουν προκαλέσει και οι «στοχευμένες διαφημίσεις». Η υπόθεση αυτή αφορούσε στο διαφημιστικό πρόγραμμα Sponsored Stories, το οποίο προβάλλει στοχευμένες διαφημίσεις στα μέλη του κοινωνικού δικτύου. Κάθε τέτοια διαφήμιση περιλάμβανε το όνομα και τη φωτογραφία ενός φίλου του χρήστη, μαζί με τη διαβεβαίωση ότι ο φίλος αυτός είχε κάνει «Like» στο προϊόν του διαφημιζόμενου. Η ιστορία αυτή τελείωσε με την αποζημίωση κάθε διαμαρτυρόμενου μέλους, συνολικά 600.000 μέλη, με 15 μόλις δολάρια.

Πάντως, η Google φαίνεται ότι έχει λάβει τα μέτρα της. Επισημαίνει ότι «εσείς έχετε τον έλεγχο» -ακόμα και αφαίρεσης της φωτογραφίας και του ονόματος-, έδωσε περίοδο χάριτος αφού ενημέρωσε τους χρήστες και δίνει την επιλογή εξαίρεσης. Ακόμα, ο χρήστης δεν είναι απαραίτητο να πάρει πίσω το «Like» του, όπως στο Facebook, αρκεί να περιορίσει την ορατότητα της επιλογής του. Πηγή: in.gr