Μάχη γιγάντων στην τεχνολογία

Όλα τα νέα όπλα των τεσσάρων κολοσσών (Apple, Google, facebook και Amazon), που «σφάζονται» στην ποδιά δισεκατομμυρίων καταναλωτών.

Στην ταινία του Αλφρεντ Χίτσκοκ «Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων», ο Κάρι Γκραντ εκλαμβάνεται εκ λάθους ως κατάσκοπος και γίνεται θύμα ενός ανελέητου κυνηγητού από κυκλώματα πρακτόρων. Οι τέσσερις γίγαντες δεν είναι άλλοι από τους αμερικανούς προέδρους Τζορτζ Ουάσιγκτον, Τόμας Τζέφερσον, Θεόδωρο Ρούζβελτ και Αβραάμ Λίνκολν, οι προτομές των οποίων είναι σκαλισμένες στο όρος Ράσμορ της Νότιας Ντακότας - το οποίο εξελίσσεται σε θέατρο μιας απολαυστικής καταδίωξης.

Πενήντα τρία χρόνια μετά, τέσσερις διαφορετικοί γίγαντες βρίσκονται στο παγκόσμιο προσκήνιο: Η Apple, η Google, το facebook και η Amazon είναι οι τεχνολογικοί κολοσσοί που «καταδιώκουν» δισεκατομμύρια καταναλωτές, είτε για να τους πείσουν να αγοράσουν τα προϊόντα τους, είτε για να αποκτήσουν πρόσβαση στα - πολύτιμα - προσωπικά τους δεδομένα.

Πρόκειται για τους τέσσερις βασικούς αντιπάλους στους χώρους της τεχνολογίας και του Διαδικτύου. Το 2013 ο πόλεμος θα συνεχιστεί με αμείωτη ένταση, με τις κυριότερες μάχες να δίνονται σε δύο μέτωπα: στο hardware (νέες συσκευές) και στις διαδικτυακές αναζητήσεις.

Η Google και η Amazon έχουν πέσει με τα μούτρα στην παραγωγή συσκευών, επιδιώκοντας - στη λογική της καθετοποίησης - να λανσάρουν γκάτζετ που θα τρέχουν το δικό τους λογισμικό, το οποίο μέχρι τώρα διέθεταν σε συσκευές άλλων κατασκευαστών. Ετσι, μπαίνουν σε τροχιά σύγκρουσης με την Apple, η οποία απαντά δημιουργώντας ακόμη περισσότερες επιλογές λογισμικού για τις νέες συσκευές που κάθε τόσο παρουσιάζει.

Η Google, μετά την εξαγορά της Motorola Mobility προς 12,5 δισ. δολάρια, ετοιμάζεται να φτιάξει συσκευές που θα τρέχουν το λειτουργικό σύστημα Android, επιδιώκοντας να διευρύνει το προβάδισμά της έναντι του λογισμικού iOS που διαθέτουν τα iPhone της Apple (ήδη το Android προηγείται, αποσπώντας το 75% από την πίτα της παγκόσμιας αγοράς κινητής τηλεφωνίας).

Από την άλλη πλευρά, η Amazon, η οποία έχει μπει για τα καλά στον πόλεμο της ταμπλέτας με το Kindle Fire, αποφάσισε να δοκιμάσει την τύχη της και στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας.

Μηχανές αναζήτησης. Αυτό, όμως, που κυρίως ενδιαφέρει τους τεχνολογικούς κολοσσούς είναι οι διαδικτυακές αναζητήσεις. Οσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, κάθε φορά που ψάχνετε κάτι στο Ιντερνετ κάποιοι θησαυρίζουν: είτε άμεσα, από τις διαφημίσεις που προβάλλουν, είτε έμμεσα, πουλώντας τα δεδομένα σας (εν προκειμένω το περιεχόμενο των αναζητήσεών σας) σε διαφημιστικές εταιρείες. Νόμιμο; Ελέγχεται. Ηθικό; Καθόλου. Αλλά ποιος είπε ότι ο κόσμος του Ιντερνετ είναι αγγελικά πλασμένος;

Η αναζήτηση είναι η νέα χρυσοτόκος όρνιθα του Διαδικτύου και οι τέσσερις εταιρείες την αντιμετωπίζουν ως μια ακόμη ευκαιρία για να αυξήσουν τα κέρδη τους. Ναι, στην τεχνολογία λεφτά υπάρχουν - κι αν δεν υπάρχουν, δημιουργούνται.

Επί του παρόντος, η Google μονοπωλεί την αγορά: το εργαλείο Google Search χρησιμοποιείται για το 88,8% των παγκόσμιων αναζητήσεων στο Ιντερνετ. Δεύτερη έρχεται η μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft, με ποσοστό μόλις 4,2%.

Τώρα, οι αντίπαλοι της Google έχουν βαλθεί να ανακόψουν την πορεία της, εστιάζοντας στις αναζητήσεις μέσω φορητών συσκευών (smartphones, ταμπλέτες κ.λπ.), καθώς και σε υπηρεσίες αναζήτησης που βασίζονται σε προτάσεις άλλων χρηστών («φίλων», στη γλώσσα της κοινωνικής δικτύωσης).

Εν τω μεταξύ, η Apple επιχειρεί τη ρελάνς με το Siri, μια εφαρμογή για iPhone και iPad που λειτουργεί με φωνητικές οδηγίες και απαντά στα ερωτήματα που της υποβάλλουν οι χρήστες: από το τι καιρό κάνει, μέχρι πότε έχουν προγραμματίσει το επόμενο ραντεβού τους.

Τελευταίο - μα καθόλου καταϊδρωμένο - έρχεται το facebook, το οποίο, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει (κακή πορεία της μετοχής του, συνεχείς βολές για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών κ.ά.), έχει κάθε λόγο να χαίρεται, καθώς είναι το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του Ιντερνετ αριθμώντας περισσότερα από 1 δισ. μέλη. Τώρα ξανοίγεται σε άλλες αγορές, επιχειρώντας να κεφαλαιοποιήσει την τεράστια βάση δεδομένων που διαθέτει.

APPLE: «Κλειδιά» το iPad Mini και η διαδικτυακή τηλεόραση

Από τον Οκτώβριο του 2011, που πέθανε ο ιδρυτής της, η Apple πασχίζει να αποδείξει ότι μπορεί να παραμείνει εκεί όπου την άφησε ο Στιβ Τζομπς: στην κορυφή. Δεν είναι πάντα εύκολο: οι αντίπαλοί της διεκδικούν με αξιώσεις μερίδιο από την πίτα των ταμπλετών (στην οποία κυριαρχεί το iPad) και των smartphones (στην οποία το iPhone έπεται του Galaxy S της Samsung).

Το μερίδιο της Apple στην παγκόσμια αγορά των έξυπνων τηλεφώνων έπεσε στο 15% το τρίτο τρίμηνο του 2012, από 23% το πρώτο τρίμηνο. Παράλληλα, οι ταμπλέτες με το λογισμικό Android της Google κερδίζουν διαρκώς έδαφος, απειλώντας την πρωτοκαθεδρία του iPad. Για να μη χάσει το παιχνίδι, η Apple λανσάρισε πρόσφατα ένα φθηνότερο tablet, το iPad Mini, με στόχο να ανταγωνιστεί τις φθηνές ταμπλέτες που κυκλοφορούν.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Apple Τιμ Κουκ δεν έχει κρύψει το «έντονο ενδιαφέρον» του για τη διαδικτυακή τηλεόραση, με αιχμή την υπηρεσία Apple TV. Παράλληλα, μέσω της εφαρμογής φωνητικών εντολών Siri, η εταιρεία επεκτείνεται στον τομέα των online αναζητήσεων.

GOOGLE: Φτιάχνει δικά της κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες

Μπορεί η Google να βρίσκεται στο στόχαστρο κυβερνήσεων, εκδοτών και καταναλωτών σε όλο τον κόσμο (για ζητήματα προσωπικών δεδομένων, μονοπωλίου και μη καταβολής πνευματικών δικαιωμάτων), αυτό όμως δεν την εμποδίζει να επεκτείνεται διαρκώς σε νέους τομείς.

Πρώτο της μέλημα για το 2013 είναι να αυξήσει (πόσο ακόμη;) τη διείσδυση της μηχανής αναζήτησης Google Search, του ιστότοπου YouTube, αλλά και νέων υπηρεσιών όπως το Google Wallet (το οποίο μετατρέπει το κινητό των χρηστών σε πορτοφόλι).

Παράλληλα, κάνει διάφορα ανοίγματα: εγκαθιστά στις ΗΠΑ δίκτυα Ιντερνετ θεαματικά υψηλών ταχυτήτων, και φτιάχνει δικά της κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες (έχοντας εξαγοράσει τη Motorola) .

Ταυτόχρονα, παίζει αμυντικά επιχειρώντας να κρατήσει μακριά τους αντιπάλους της: συνεργάζεται με εταιρείες λιανικής που ανταγωνίζονται την Amazon, βοηθώντας τις να προβάλουν τα προϊόντα τους μέσω του Google Search. Επιπλέον, θέλοντας να κοντράρει το facebook, σπρώχνει τους χρήστες του Google Search και του Gmail στο κοινωνικό δίκτυο Google+.

FACEBOOK: Επέλαση στις φορητές συσκευές

Είναι το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο στον κόσμο, έχοντας ξεπεράσει το ένα δισ. χρήστες (εκ των οποίων 3,9 εκατ. στην Ελλάδα), τα προσωπικά δεδομένα των οποίων δεν τυγχάνουν πάντα της καλύτερης διαχείρισης. Το 2012 ήταν το έτος εισόδου του facebook στο χρηματιστήριο (με αποκαρδιωτικά αποτελέσματα).

Το 2013 είναι η χρονιά που η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ θα εστιάσει στον μετασχηματισμό του κοινωνικού δικτύου σε πλατφόρμα για φορητές συσκευές - εκεί όπου πλέον συγκεντρώνεται το περισσότερο χρήμα. Παραμένει μυστήριο αν - και πότε - το facebook θα στραφεί στο λανσάρισμα δικών του συσκευών. Επιπλέον, ο ιστότοπος αναμένεται να εισέλθει στον τομέα των διαδικτυακών αναζητήσεων.

Πρόσφατα λανσάρισε μια υπηρεσία που βοηθά τους χρήστες να εντοπίζουν επιχειρήσεις που βρίσκονται κοντά τους, με βάση τις προτάσεις των «φίλων» τους. Παράλληλα, ξανοίγεται στο πέλαγος του ηλεκτρονικού εμπορίου με την υπηρεσία Facebook Gifts, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να ανταλλάσσουν δώρα, αγοράζοντας προϊόντα από συνεργαζόμενες επιχειρήσεις.

AMAZON: Ετοιμάζει το αντίπαλον δέος του iPhone

Στην... ηλεκτρονική ζούγκλα του Αμαζονίου χωράνε όλα. Ξεκίνησε ως ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής βιβλίων στο Ιντερνετ, αλλά στην πορεία επεκτάθηκε σχεδόν σε όλο το φάσμα της τεχνολογίας.

Για την Amazon το 2013 ίσως είναι η χρονιά της φημολογούμενης κυκλοφορίας του πρώτου κινητού της τηλεφώνου. Ενα τέτοιο smartphone θα βοηθούσε την εταιρεία να διευρύνει τη διείσδυση του online καταστήματος εφαρμογών της, το οποίο αριθμεί περισσότερα από 60.000 apps.

Η συσκευή θα μπορούσε, επίσης, να απειλήσει το μερίδιο του iPhone στην αγορά των smartphones. Λέγεται ότι το τηλέφωνο θα είναι φθηνό και θα αλληλεπιδρά μέσω εφαρμογών με το Amazon.com, κατευθύνοντας τους κατόχους του στα προϊόντα που πουλάει η εταιρεία στο Διαδίκτυο (βιβλία, e-books, CD, DVD κ.λπ.).

Παράλληλα η Amazon ανταγωνίζεται την Apple και στο πεδίο των ταμπλετών. Η τελευταία έκδοση του tablet Kindle Fire κρίνεται αρκετά επιτυχημένη. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία θα λανσάρει τους προσεχείς μήνες ένα νέο χαμηλού κόστους μοντέλο.
Πηγή: tanea.gr